Munkanlkli diplomsok, pornfgg mumusok, kihezett szingli nk, letket elbnz lzerek: velk teli az Avenue Q utcja, amely nem a kultikus Szezm utca pardija, hanem inkbb fhajts a nagyszer bbsorozat eltt, valamint nagysiker elads a Centrl Sznhzban. - Nagy Boldizsr sznikritikja.
Avenue Q az az utca, ahol a vros lzerei lnek. A munkanlkli diplomsok, a romantikra hes szingli nk, a pornfgg mumusok, a titkolz jobboldali melegek, a csaldott bevndorlk s a lecsszott hressgek szegnyes brhzai emelkednek itten. „Az letem szar” - neklik mgis mind, bbok s emberek lelkes odaadssal a szemtlerak mellett. A zongora zeng, a reflektor ragyog, mintha a jl ismert Szezm utcban lennnk jra, jllakott gyerekek a tv eltt: s most megint egyszerre tanulunk s nevetnk, csak kzben vltozott a tananyag s vltozott a nevetsnk is. s kzben az is lehet, hogy felnttnk.
(fotk: Kosztolnczy Gbor, Centrl Sznhz)
De nem biztos. Q-laknak lenni pont azrt j, mert itt nem ugyanolyan a hzirend, mint mshol. Nem kell finomkodnod: mikzben a helyedet keresed, mint a darab fhse, Princeton, akinek tmenetileg nincs se munkja, se laksa, meg bartai, szerelme, letclja sem nagyon, tkzben bevallhatod, hogy kicsit nha te is rasszista vagy („Mindenki egy picikt nci”), hogy te is nzel pornt a neten („Az internet csupa szex”), senkifldjn lehetsz vulgris, politikailag inkorrekt s nevethetsz a sztereotpikon is, vagy eltorzthatod ket, ahogy tetszik. Q ugyanis az a sugrt New York-ban, amelyik hinyzik a trkprl: a Q-lak perspektvja az a hely, ami hivatalosan nem ltezik, csak az ott tartzkodk szerint. Persze ppen emiatt lesz sokkal valsgosabb hely brminl. Q mint questioning (krdezs, megkrdjelezs) s q mint queer (az identits nlkli szabadok klubja) – mindez nagyon dekonstruktivistn hangzik, mgsem vagyunk olyan messze a Szezmtl, mint gondolnnk.
A legends Jim Henson Company-bl indult ugyanis az egyik szerz (Jeff Marx, akinek trsszerzje Robert Lopez volt) s a bbok tervezje, Rick Lyon is. A hasonlsgok pedig az Szezm utca s az Avenue Q motvumai kztt cseppet sem vletlenek: a direkt utalsok sokszor tbbek egyszer fricskamutatvnyos pardinl, inkbb a gyerekkori trtnetek jrartelmezsrl van sz. Mit tanultunk annak idejn Brekiktl? Milyen letmintkat, tllsi stratgikat leshettnk el tlk? Vajon szrevettk-e, mennyire q volt mr a Szezm utca is? Az Avenue Q nem pardia, inkbb egy stlusos fhajts a klasszikus bbsorozat eltt: a hdolat jele pedig az, ahogyan a mlyre s s elhozza a mlyebb, nem ritkn szexualizlt rtegeit a jl ismert trtneteknek, helyzeteknek. A felntt(ebb) verzibl tudjuk meg pldul, hogy Stiszrny mohsga igazbl nem csak az evsre korltozdik (hiszen minden felntt szmra vilgos, hogy kemny pornfgg), vagy hogy Ernie s Bert mirt is laktak egytt s mirt volt olyan kzel az gyuk egymshoz (mert legalbb egyikk meleg, de ezt ki nem tudta?). A ktelez sztrszerepl is megjelenik a produkciban: nem ms, mint Michael Jackson (az eredeti Broadway-verziban egybknt a nlunk ismeretlen Gary Coleman), aki szljban a Bravo magazin filozfijrl s a krrvends pszicholgijrl nekel (Serbn Attila legjobb jelenete). Hozz hasonlan minden szereplnek az a f problmja, hogy nem ppen olyan az lete hsz-harminc vesen, mint amilyennek azt a gyerekkorban elkpzelte. A felnttlet realitsval mg mindig csodlkozva nznek szembe, a csaldsok s a gyakran abszurd mdon kiltstalan krlmnyek ellenre pedig az letk mgis egy harsnyan vidm s lettel teli, des-keser kabar.
A kznsget elnzve fltem, hogy nem fog majd mkdni ez az Avenue Q-hats itt, Budapesten 2009-ben. Kt vvel ezeltt a London Astoriban lttam a musicalt, mint jfli f attrakcit egy szombat esti partin, a G-A-Y klub szervezsben, huszonves Topshop-szerks fiatalok kztt. A Centrl Sznhzban pedig brsony kisestlyibe felltztetett gyerekeket lttam s muszlinblzos nyugdjasokat, akik kiss unottan sorakoztak a bf eltt, mieltt elkezddtt volna az els felvons. A darab azonban elvarzsolta ket is: mr az els t percben gy nevetett krlttem mindenki „Az letem szar” cm dalon, mintha legurtottunk volna kt pohr pezsgt s egy nyolcvanas vekbeli szilveszteri msoron lnnk. Az elads rendelkezett azzal a nagyvonal s megbzhat, kiegyenslyozott komolytalansggal, hogy a bbok kztti szexjelenet s a kromkods sem vette r arra a szlket, hogy 10-12 ves forma gyerekeikkel elhagyjk a sznhzat. s igazuk is volt: mindezekkel gyis tallkoznak a gyerekek, legfeljebb ms kontextusban s ms felhangokkal. Itt azonban minden a helyn volt, az let szp kis mocskai a maguk egszsges termszetessgkben. Ez a kirobban hangulat s a kznsg ders hozzllsa megmaradt mindvgig, a kzel negyedrs, ll vastapsig, ahol gy verte ssze a tenyert kicsi s nagy, mint akik vek ta nem tapsoltak. Az jutott eszembe, mennyire hinyzik ez a szellemes, okos, poklot megjrt, de knnyed, szvbl jv humor, amirl olyan hres volt valamikor a magyar kultra. Hogy hov tnt vajon az letnk ze meg az a nagy sznk? Meg mg az, hogy milyen kzel ll a queer sugrt a mi keljfeljancsi karakternkhz.
Ritkn ltni ilyen jl egytt dolgoz csapatot. A sznszek megnyerek voltak, kiemelkedett Balogh Anna (mint a romantikus szinglilny, Kate mumus s a dgs vamp, Lucy) s Vri-Kovcs Pter (szerepei: a naiv j lak, Princeton s Rod, a coming out-tl retteg befektetsi tancsad) jtka. s persze professzionlisak voltak a bbok is, a musical legfontosabb szerepli, amik egybknt mind itthon kszltek, a Budapest Bbsznhzban. A legkvncsibb a fordtsra voltam, mert az Avenue Q szvege ennek ltszlag nagyon ellenll. Mg az amerikai angolrl brit angolra adaptls is hosszas s bonyodalmas folyamat volt (a brit angol vgl sokkal jobb is lett az eredetinl), mivel a szvegben sok a helyi utals. A magyar vltozat nagyon alapos munka, n egy darab zavar hibt sem csptem el, Barthy Gyrgynek nagy riszpekt rte. Hol a New York-i, hol a londoni szvegknyv verzijt fogadta el, nhol mindketttl eltrt, de mindig a mhz hen vltoztatott (Rod grg albuma a musical lexikon helyett, az ajndk cd dalai, a Starbucks helyett a McDonald's, mind mkdik), teht tnyleg kifogstalan arnyrzkkel kszlt, rezheten hatalmas lelkesedssel s rmmel, egy csepp izzadsg nlkl (vagy szpen letrlve).
s mivel a szrakoztatva oktani alapvet koncepcija volt mind a 4109 Szezm-epizdnak, nem maradhatott el ez a felnttebb verzibl sem. Ez pedig valahogy ilyenflekppen hangzik: lzernek lenni nem lzersg, hanem nagyon is felemel dolog, mert a depresszi utn jra gyerekmsorba ill musical lesz az let. Szval, mindenki irny az Avenue Q!
s mivel a szrakoztatva oktani alapvet koncepcija volt mind a 4109 Szezm-epizdnak, nem maradhatott el ez a felnttebb verzibl sem. Ez pedig valahogy ilyenflekppen hangzik: lzernek lenni nem lzersg, hanem nagyon is felemel dolog, mert a depresszi utn jra gyerekmsorba ill musical lesz az let. Szval, mindenki irny az Avenue Q!