Cikkek : Musical a Vidám Színpadon |
Musical a Vidám Színpadon
2008.04.22. 06:56
MGP
Már kezdetein gyanús hangzatok jönnek a színpadról. De hiszen én hallok. Nem vagy süket. Tisztán éneklik négyen a Vidám Színpadon az ÁJLÁVJÚ... de jó vagy, légy más! zenés printyem-pröntyömöt. Régi színházi íratlan törvény: a szerző legyen halhatatlan, a színész legyen hallható. A zeneszerző Jimmy Robert (51) és a librettista Joe Diepiero (48) korántsem halhatatlanok.
Musical a Vidám Színpadon
MGP
Már kezdetein gyanús hangzatok jönnek a színpadról. De hiszen én hallok. Nem vagy süket. Tisztán éneklik négyen a Vidám Színpadon az ÁJLÁVJÚ... de jó vagy, légy más! zenés printyem-pröntyömöt. Régi színházi íratlan törvény: a szerző legyen halhatatlan, a színész legyen hallható. A zeneszerző Jimmy Robert (51) és a librettista Joe Diepiero (48) korántsem halhatatlanok.
Darabjukat (I Love You, You're Perfect, Now Change) 1966-ban mutatták be a New York-i off-Broadway Westside Theatre-jében. Siker. Ragályosan elterjedt világszerte. 11 nyelvre fordították le. Magyarra szerencsés invencióval Fábry Péter még a Madách Színház Ács János - rendezte bemutatója számára. Akkori címe: Te édes, de jó vagy, légy más!Nincs a musicalben xilofonozó fóka, elefánt balettszoknyában.
Megtévesztően úgy kezdődik, mint egy televíziós szappanopera a mindennapok közhelyeiről. Nem akar meghökkenteni. Meg sem kísérel eredeti újdonságot közölni. Sokszor elmondott, elmesélt, szitává koptatott helyzetekkel hat. A meglepő, hogy úgy is folytatódik és végződik. Ismerkedés. Félszeg próbálkozások. Párkeresés sokadszorra. Házasság. Szaporodás. Öregedés. Halál. Újrapróbálkozás a temetőben (természetesen az élők kísérleteznek még utoljára.) Giccsgyanús giccs. De tudjuk, a remekműveket csak egy hajszál választja el a giccstől… esetünkben a hajszál tölgyfavastagságú. Ezt a zenét hívják Tafelmusic-nak. Eszpresszóban, tea mellé, hangerősítő nélkül. Hegedű, zongora, bőgő kocsizik hátul be és ki a zenészekkel.
Radnay Csilla, Zöld Csaba
|
|
Vári-Kovács Péter
|
|
Harangi Mária rendezése flott, pontos, fölös cirkalmak nélküli. Cortéz Tuna Sebastian Gábor színésztáncai szűkszavúak. Nemcsak előzékenység ez a színészekkel. Előzékenység a nézőkkel is: csak annyi mozdulat, amennyi szükséges.
A többszörös szereposztásból a premieren bemutatkozó Balogh Anna, Radnay Csilla, Vári-Kovács Péter, Zöld Csaba frissen végzett színészek, friss a nevük még, friss a játékkedvük.
Négyük bemutatója a Vidámban nem pályakezdés. Nemcsak, mivel nem is első premierjük. Ez egy pálya elfoglalása. Nem kezdők. Folytatók. Nem a leves előállt bejelentésével gyakorolják magukat alulról mesterségükben. Öntudattal és szaktudással foglalnak helyet a színészpályán. Jól felkészítettek. Az Ascher-Novák Eszter osztályt végezték. Jól felkészültek. Az előadás első részében többet is adnak a szükségesnél. Első előadás. Ismeretlen, vagy félig ismert arcok szoktatják egyéniségükhöz a közönséget. Erősebben fogalmaznak. Nem rikítóbban, hanem erőt pazarlóan akarják átszakítani a részvétlenséget. S csak amikor megérzik, hogy megnyerték közönségüket, akkor vesznek vissza a túlerőből. Biztonsággal közlekednek a könnyű színpadi semmiség veszedelmes szirtjein. Mert az üresség két oldalról hívogatóan tátong: könnyű volna belehullaniuk az érzelgősség, vagy a közönségesség mélyébe. Mind a négyen biztos színpadi tudással, biztos ízléssel egyensúlyoznak a veszedelmek szélén. Szilviát a Csárdáskirálynőből, vagy Edwint, Stázit, Bónit könnyebb eljátszani. Támogatná őket a hagyomány, a közmegegyezés.
Balogh Anna, Vári-Kovács Péter
|
|
A Vidám rohamosan megfiatalodott. Tíz-húsz éve még becsületsértés lett volna végzős színi főiskolásnak kabarészerződést ajánlani. A színészdiploma termelő nagyipar felpezsdülése óta azonban a képezdék nyakán maradnak a növendékek. Ahogy a Gianni Schicchiben éneklik: A bolognai egyetemen illeti az érdem …! A színházra oktató intézmények fejpénz ellenében ontják a végzetteket. A tanszemélyzet gyarapodik a skalpok ellenértékéből. A képzett végtermék többnyire éhkoppon marad. A Vidám Színpadot válságából ez a kínos futószalagos képzés mozdította ki. Kiöregedett vicciparos gárdája csak ráncait veszthette el. A magyar kabaré még a németnyelvű zengerájoktól kezdődően csúf öreg komikusok haditerepe volt. Tréfás öreg zsidók között megjelent egy-egy csinos, szőke táblahordó táncos lány. A poénokat az öregek mondták. Csak sokáig mondták ugyanazokat a kiegyezéskori tréfákat. A színészi viccek olyan régiek maradtak, hogy maguktól is eléltek a színpadon. A szórakoztatóipar azonban mégsem nyugdíjas viccek kizárólagos világa. A Vidám mohón kivetette hálóját a létbizonytalan pályakezdőkre. Ebből csak haszna lehet mindenkinek. A színház társulata megfrissül. A fiatalok megmutatkozáshoz-megélhetéshez juthatnak. Gyakorolhatják magukat ebben a nagyon ellenőrzött műfajban. Tragédiánál, ha csönd van a nézőtéren: vagy meghatódtak, vagy alszanak a nézők. Komédiánál pillanatonként olvasható a visszajelzés.
Az ÁJLÁVJÚ agyat túlságosan nem megerőltető előadásánál megkapott Balogh Anna, Radnay Csilla, Vári-Kovács Péter, Zöld Csaba szaktudása, odaadása, személyisége, csábítani elszántsága. Megszerettem őket. Úgy rémlett: a nézők is.
MGP
Fotók: Jackel Barbara és Vidám Színpad
A Vidám Színpad szíves közlése, hogy az Ájlávju szereplői közül négyen: Balogh Anna, Fekete Linda, Zöld Csaba és Horváth Andor Kerényi Imre tanítványai.
|